15 01 2020Autor: Kuba Remiszewski

Biodegradowalny design – trend przyszłości

W ostatnich latach problem nadmiernej produkcji plastiku stał się głośny, a zdjęcia z Wielkiej Pacyficznej Wyspy Śmieci czy fotografie zwierząt na tle plastikowych odpadów (bądź drastyczniej – plastiku we wnętrzach ich organizmów) wiralowo roznosiły się po sieci, zwłaszcza w social mediach. Z tego powodu ludzie zaczęli coraz bardziej przejmować się tą kwestią, a ruchy typu zero-waste przybrały na sile. Pojawiły się też, jak zwykle, nieprzychylne dla wielu wielkich marek ilustracje obwiniające je za ten stan rzeczy. Marki nie chcą być dłużej kojarzone z plastikiem, dlatego wiele z nich zadeklarowało jego ograniczenie, bądź całkowitą rezygnację w najbliższym czasie.

Coraz częściej słychać też o nowych bądź znanych już wcześniej technologiach, które umożliwiają stworzenie w pełni biodegradowalnych, często również jadalnych opakowań. Polska nie pozostaje w tyle, ponieważ to właśnie tu powstają takie technologie jak SCOBY (opakowanie powstałe z jako odpadów fermentacji kombuchy) czy sztućce z kukurydzy i mąki ziemniaczanej. W Meksyku już produkuje się sztućce i słomki do napojów z pestek awokado. Rozwój nowych technologii związanych z biodegradowalnym packagingiem w Europie przyśpiesza fakt, iż od 2021 roku w Unii Europejskiej zakazana jest sprzedaż plastikowych produktów jednorazowego użytku.

Coraz bardziej świadomi klienci w przyszłości będą zwracać większą uwagę nie tylko na jakość i pochodzenie produktu, ale również na samo opakowanie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że już niedługo projektanci i graficy będą coraz częściej stawać przed wyzwaniem projektowania biodegradowalnych opakowań. Aby im w tym pomóc, pokażemy kilka przykładów dobrego designu wykonanego z częściowo bądź w całości z materiałów biodegradowalnych.

W biodegradowalnym designie królować będzie przede wszystkich prostota i ograniczenie wszelkich dodatków i druków, ponieważ po pierwsze w wielu przypadkach jest to niemożliwe, po drugie farby powszechnie nie są uważane za ekologiczne. Mimo to, ekologiczny design wcale nie musi być nudny. Chociaż niektóre z przedstawionych przykładów, to na razie prototypy, tego typu projekty już niedługo mogą pojawić się na rynku, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i stale szukać nowych inspiracji. Trend biodegradowalności nie tyczy się tylko packagingu, ale również produktów samych w sobie.

Chociaż na razie to nisza, a takie produkty można kupić w większości w Internecie, ekologiczne, biodegradowalne szczoteczki do zębów powoli pojawiają się na polskim rynku. Wyglądają na drewniane, jednak w rzeczywistości zazwyczaj wykonane są z bambusa, który należy do najszybciej rosnących roślin świata (nawet 1 metr dziennie), przez co jest materiałem uznawanym za ekologiczną alternatywę dla plastiku. Producenci chwalą się również używaniem ekologicznych farb, które są niezbędne do rozróżnienia szczoteczek w łazience.

https://www.pandawanda.pl/
https://www.pandawanda.pl/

Eko-trend pojawił się już wszędzie, również w najbardziej intymnych produktach takich jak podpaski, tampony czy wkładki higieniczne. Oprócz silikonowych kubeczków menstruacyjnych, które mogą służyć przez lata, pojawiły się również środki menstruacyjne wykonane z materiałów w pełni biodegradowalnych. Jak widać, dominuje wyczyszczony design, a kartonowa faktura oraz kolor odzwierciedlają kobiecy charakter produktu.

https://www.pandawanda.pl/
https://www.ekosfera24.pl/

Na dosyć nietypowy pomysł wpadła grupa włoskich projektantów, która postanowiła wykorzystać odpady, jakie powstają podczas produkcji frytek, czyli skórki ziemniaków, jako opakowanie na wynos. Wykorzystywanie surowców, które uznawane są za odpady, stanie się coraz popularniejsze, tak jak we wspomnianej wcześniej technologii SCOBY.

https://www.dezeen.com/2018/09/26/peel-saver-potato-skins-ecological-packaging-fries/
https://www.dezeen.com/2018/09/26/peel-saver-potato-skins-ecological-packaging-fries/
https://www.dezeen.com/2018/09/26/peel-saver-potato-skins-ecological-packaging-fries/

Ograniczanie powierzchni opakowania, to kolejny trend, który ma szansę przebicia. Wydaje się być najprostszym rozwiązaniem sprzyjającym środowisku. Towary, które nie potrzebują całościowej ochrony, można zapakować jedynie częściowo, tak, aby opakowanie pełniło jedynie funkcję informacyjną.

https://www.packagingoftheworld.com/2014/10/green-depot-eco-friendly-light-bulb.html
https://www.packagingoftheworld.com/2014/10/green-depot-eco-friendly-light-bulb.html
https://www.packagingoftheworld.com/2014/10/green-depot-eco-friendly-light-bulb.html

Biodegradowalna butelka z alg to chyba najbardziej innowacyjny, ale też najmniej brandingowy pomysł na opakowanie sprzyjające środowisku. Technologia polega na tym, iż butelka po opróżnieniu jej z napoju, sama ulega szybkiemu rozkładowi, jak na fotografii. Na razie to jedynie prototyp, a rozwiązanie to zapewne będzie dopracowywane. Mimo wszystko firmy inwestujące w takie rozwiązania mogą odnosić w przyszłości spore sukcesy.

https://www.elle.pl/decoration/artykul/biodegradowalna-butelka-z-alg
Kuba Remiszewski
Obserwuj nas na:

Podobne artykuły

16 11 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Apetyczny branding w branży beauty

W drogeriach coraz częściej można zobaczyć kosmetyki, które poprzez design sprawiają, że ma się ochotę je zjeść. Wiąże się to z trendem w packagingu, który nazwaliśmy apetycznością. Producenci prześcigają się i wymyślają coraz to ciekawsze formy opakowań imitujących jedzenie.
10 07 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Motyw drewna w packaging designie

Wiele marek coraz częściej decyduje się na użycie motywu drewna w swoich produktach. Podkreśla tradycyjny charakter marki i niejako daje poczucie bezpieczeństwa, a także naturalności. Jest też tworzywem droższym niż plastik, przez co automatycznie premiumizuje produkt. Z tego powodu marki, które chcą podkreślić jakość, tradycyjny charakter, kraftowość, premiowość czy naturalność decydują się użycie drewnianego elementu w swoich opakowaniach.
12 03 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Narracyjny packaging – jak pokazać historię na opakowaniu?

Storytelling wiąże się z budowaniem emocjonalnej więzi z odbiorcą. Historia i to jakie uczucie ona wywołuje przekłada się bezpośrednio na sprzedaż wśród osób, które w jakiś sposób utożsamiają się z nią bądź po prostu wywołuje w nich pozytywne skojarzenia.