Storytelling to bardzo popularny termin w branż kreatywnej. Mówi się, że marki powinny opowiadać ciekawe, porywające historie, aby skraść serca konsumentów i wylądować w ich realnym, bądź wirtualnym koszyku. Mechanizm rządzący prawami storytellingu działa od początku powstania cywilizacji – legendy, mity, opowieści od zawsze funkcjonowały w życiu społeczności, a wykorzystanie ich w celach marketingowych pojawia się już w pierwszy reklamach.
Marki budują historie na różne sposoby. Najpopularniejszym są spoty, jednak są one dosyć kosztowne i nie każdy brand chce inwestować w ich produkcję oraz szeroką dystrybucję. Z drugiej strony dobrze skonstruowane historie często zyskują wiralowy charakter i bez większych nakładów finansowych stają się popularne, zwłaszcza w sieci.
Innym sposobem na storytelling jest sprawne wplecenie historii w opakowanie. Jedną z popularnych strategii jest powiązanie marki ze znanym bohaterem, który wzbudza konkretne, pożądane dla marki skojarzenia. Taki zabieg często stosuje się na opakowaniach produktów dla dzieci, gdzie przedstawia się postacie ze znanych filmów animowanych. Popularnych bohaterów nie trzeba przedstawiać, przez to oszczędza się na budowaniu całej historii od początku, a również unika się ryzyka niepowodzenia związanego z tworzeniem nowej postaci. Nie jest to jednak warunek konieczny, aby zbudować atrakcyjną narrację na opakowaniu. Historia nie zawsze musi mieć wyznaczonego bohatera – czasem wystarczy jedynie hasło, które pobudza wyobraźnię i samo tworzy historię w umyśle odbiorcy (przykład – „FIRST AID AFTER PARTY” na puszce z napojem).
Poniżej przygotowaliśmy przegląd ciekawych projektów bazujących na narracyjnym packagingu:
Podobne artykuły
Apetyczny branding w branży beauty
W drogeriach coraz częściej można zobaczyć kosmetyki, które poprzez design sprawiają, że ma się ochotę je zjeść. Wiąże się to z trendem w packagingu, który nazwaliśmy apetycznością. Producenci prześcigają się i wymyślają coraz to ciekawsze formy opakowań imitujących jedzenie.Motyw drewna w packaging designie
Wiele marek coraz częściej decyduje się na użycie motywu drewna w swoich produktach. Podkreśla tradycyjny charakter marki i niejako daje poczucie bezpieczeństwa, a także naturalności. Jest też tworzywem droższym niż plastik, przez co automatycznie premiumizuje produkt. Z tego powodu marki, które chcą podkreślić jakość, tradycyjny charakter, kraftowość, premiowość czy naturalność decydują się użycie drewnianego elementu w swoich opakowaniach.Motyw miasta w packagingu
Motyw miasta jest dosyć często spotykany w komunikacji marek – zwłaszcza alkoholowych. Opowiadają one o miejskim stylu życia na wiele sposobów – poprzez komunikację w social mediach, spoty czy fotografie wizerunkowe oraz packaging, czyli najbardziej bezpośrednią formę styku klienta z marką. Jest kilka powodów, dlaczego motyw ten jest tak popularny.