09 04 2020Autor: Kuba Remiszewski

Wielkie i małe marki, które żegnają się z plastikiem

Sprawy ekologiczne dla coraz większej liczby konsumentów stają się ważne a CRS nie kojarzy się już jedynie z odpowiedzialnością stricte społeczną, lecz również ekologiczną – chociaż finalnie obie się łączą i stanowią jedność. Z tego powodu wiele dużych i małych marek decyduje się na zmianę wizerunku poprzez wprowadzenie proekologicznych rozwiązań, między innymi rezygnację z plastiku. Pomysły niektórych z nich są niezwykle oryginalne, przez to ciekawe z marketingowego punktu widzenia.

Istotnym argumentem do zmian w tej kwestii jest zakaz używania plastikowych produktów jednorazowego użytku w Unii Europejskiej od 2021 roku. Z tego powodu wielkie i mniejsze marki już teraz podejmują działania w tej kwestii, co jest bardzo dobrą strategią wizerunkową, gdyż ich zmiany nie będą wydawały się „wymuszone” przez prawo, lecz rozpoczęte bądź zapowiedziane odpowiednio wcześniej, sprawiają wrażenie pochodzących z ich własnej inicjatywy i prekursorskich.

W niezwykle artystyczny sposób z plastikowymi rurkami do napojów pożegnała się Ikea w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Ze swojej decyzji uczyniła istny performance, wystawiając w londyńskim Muzeum Designu „ostatnią słomkę”, będącą symbolem walki z plastikowymi towarami jednorazowego użytku.

https://www.ikea.com/gb/en/ideas/the-last-straw-1364656580055/

Ciekawym i nagradzanym proekologicznym rozwiązaniem jest pomysł Carlsberga nazwany Snap Pack, który zamiast plastikowych folii do sprzedawania wielopaków użyje specjalnego kleju, przez co zredukuje ilość odpadów o nawet 1 200 ton plastiku rocznie.

Kolejnym gigantem jest Nestle, które zadeklarowało, że do 2025 roku wyeliminuje ze swoich procesów produkcyjnych wszystkie opakowania, które nie nadają się do recyklingu lub nie są wielokrotnego użytku. Co ciekawe, planuje wprowadzić specjalne systemy zbiórek, segregacji i recyklingu. Jak taki system będzie dokładnie wyglądał dopiero się dowiemy.

Podobną decyzję podjęła sieć McDonald’s, zapewniając, że również do 2025 roku z lokali znikną dotychczasowe opakowania, a na ich miejscu pojawią się biodegradowalne alternatywy. Marka już od dłuższego czasu stara się odczarować swój nieekologiczny wizerunek, między innymi zmieniając wystrój restauracji na bardziej zielony i stonowany oraz umieszczając w lokalach kosze do segregacji odpadów.

https://www.carlsbergpolska.pl/newsroom/snap-pack-innowacja-grupy-carlsberg-nagrodzona-world-beverage-innovation-award/

Nie tylko wielkie korporacje decydują się na proekologiczne kroki. Niedawno warszawska restauracja Si zastąpiła plastikowe rurki do napojów makaronem, które idealnie pasują do włoskiego charakteru lokalu. Dzięki temu zrobiło się o niej głośno na różnych portalach. Małe, lecz oryginalne działania lokalnych biznesów w stronę ekologii sprawiają, że piszą o nich media a ludzie wymieniają się tą informacją na portalach społecznościowych, przez to nieznana marka może trafić do szerokiego grona odbiorców i zyskać wielu nowych klientów.

https://www.restauracjasi.pl/

Jak widać potrzeba jest matką wynalazków, a marki, zarówno te największe, jak i lokalne, coraz chętniej z nich korzystają. Trend na rezygnację z plastików będzie się nasilał, dlatego inwestycja w nowe technologie zastępujące ten surowiec bądź odrobina pomysłowości mogą okazać się wielkim sukcesem dla wielu marek. Sam fakt, iż inwestują w niego najwięksi gracze, jest sygnałem, iż warto wprowadzać podobne kroki do własnych biznesów.

Kuba Remiszewski
Obserwuj nas na:

Podobne artykuły

16 11 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Apetyczny branding w branży beauty

W drogeriach coraz częściej można zobaczyć kosmetyki, które poprzez design sprawiają, że ma się ochotę je zjeść. Wiąże się to z trendem w packagingu, który nazwaliśmy apetycznością. Producenci prześcigają się i wymyślają coraz to ciekawsze formy opakowań imitujących jedzenie.
10 07 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Motyw drewna w packaging designie

Wiele marek coraz częściej decyduje się na użycie motywu drewna w swoich produktach. Podkreśla tradycyjny charakter marki i niejako daje poczucie bezpieczeństwa, a także naturalności. Jest też tworzywem droższym niż plastik, przez co automatycznie premiumizuje produkt. Z tego powodu marki, które chcą podkreślić jakość, tradycyjny charakter, kraftowość, premiowość czy naturalność decydują się użycie drewnianego elementu w swoich opakowaniach.
12 03 2022 Autor: Kuba Remiszewski

Narracyjny packaging – jak pokazać historię na opakowaniu?

Storytelling wiąże się z budowaniem emocjonalnej więzi z odbiorcą. Historia i to jakie uczucie ona wywołuje przekłada się bezpośrednio na sprzedaż wśród osób, które w jakiś sposób utożsamiają się z nią bądź po prostu wywołuje w nich pozytywne skojarzenia.